Herinner je om wie je was.

Veel gebeurtenissen in ons leven kunnen ons erg doen veranderen, en lopen soms als een rode draad door ons leven. Waardoor kleine veranderingen al een heel groot effect kunnen hebben en je niet goed weet waar de oorsprong vandaan komt. Dit kan heel goed dat het ontstaan is voor ongeveer je 7de levensjaar, want dat slaan we op in ons onderbewuste waardoor je veranderd. En je niet werkelijk jezelf kan zijn en is het goed om jezelf te herrineren wie je nu van oorsprong werkelijk hoord te zijn. Helemaal als je hoog sensitief bent. Het gebeurt vaak dat mensen niet eens weten dat ze hoog sensitief zijn en daardoor soms ook gevoelens van andere mensen om hun heen oppakken.

Waar kan je je zelf al kwijt zijn geraakt?

Dit kan al ontstaan bij de geboorte of misschien daarvoor al want wat heeft onze moeder allemaal al meegemaakt of gedacht toen we nog in de moederschoot zaten. Want hoe ontspannen kon je moeder zijn? Maakte zij zich zorgen om geld? Had ze een liefde volle relatie? Kon ze van zichzelf houden? Was ze blij met de zwangerschap? Wilde ze graag een jongen en ben je een meisje of andersom en ga zo maar door. Je kunt daar zoveel vragen op loslaten. Hoe is de bevalling geweest ? Ging dit vlot of waren er problemen? Was het een geplande of ongeplande keizersnede?

En dan kan je denken in altijd het gevoel van tekort ervaren, niet gewenst zijn of je overal teveel voelen. Je meer een jongen voelen dan een meisje, altijd maar moeten rennen en nooit echt even kunnen ontspannen, weinig zelfvertrouwen hebben. Zo kun je allerlei dingen bedenken waardoor je niet jezelf kunt zijn. Ik vind het altijd erg interessant wat er achter steekt om te kunnen observeren waar onze gedragingen vandaan komen.

Uit onderzoek is gebleken dat dit al effect heeft op ons gedrag en dat het ons kan  beperken in wie je werkelijk bent. Maar die eigenlijk niet kloppen omdat het oude gevoelens van onze moeder zijn en die je  als foetus hebt meegenomen is je leven.

Wat gebeurt er met grote of kleine trauma’s?

We hebben en heel goed beschermingsmechanisme in ons lichaam wat er voor zorgt dat als er grote of kleine trauma’s op ons pad komen waarbij je krijgt wat je aan kunt voor dat moment en over dat wat we niet aan kunnen wordt een beschermingslaagje gelegd. Zodat je er mee kunt leven en soms betekend dat letterlijk overleven. In deze overlevingsstand maken we altijd extra adrenaline, cortisol en noradrenaline aan, want dat zijn de  hormonen die ervoor zorgen dat  wanneer er een stressvolle gebeurtenis plaatsvindt daar alert  op gereageerd wordt. Dus je kunt begrijpen dat je als er een trauma plaatsvind en er een bescherming laag  om heel komt dat de stresshormonen daardoor verhoogd blijven, dus hoe meer stress hoe hoger deze hormonen zijn en dat kan er voor zorgen dat je lichamelijke en geestelijke klachten krijgt. En je je letterlijk soms in alle bochten wringt om maar te overleven.  Daardoor kunnen we last van onze gewichten krijgen maar liggen er allerlei ziektes op de loer denk bv aan maagklachten, want wat kun je letterlijk niet verteren of hartklachten welke hartenpijn draag je met je mee? En zo zijn er nog meer spreekwoorden die ons inzichten kunnen geven wat er met je lichaam gebeurt.

Ik zeg wel eens dat we ongemerkt stresshormoon verslaaft zijn. Want bij ieder klein of grote trauma moeten de bijnieren overuren draaien om dit hormoon extra te produceren. Maar waardoor er weer andere organen daarop reageren.

Nu zal je denken maar hoe herken ik dat dan?

Dit zijn allemaal symptomen van deze onbewuste verslaving: buikpijn, hoofdpijn, opgejaagd gevoel hebben, extra zweten, maagklachten, depressie, angsten en paniek, duizeligheid, wisselende hartslag, koude handen en voeten,  oorsuizen, spierpijn, jeuk, vergeetachtigheid, slecht zicht, vermoeidheid, slapeloosheid, trillend ooglid.

Nu denk je natuurlijk maar wat kan ik daar aan doen?

Hier enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat je wat kunt ontspannen.

  • Voldoende drinken
  • Voldoende vers biologisch fruit en (groene)groente eten
  • Goede ademhaling.
  • Lekker een stuk wandelen in de natuur
  • Meditatie, er zijn heel veel meditaties te luisteren op you-tube denk dan aan aardingsmeditatie.
  • Praat met andere mensen over waar je mee zit want je hoeft het niet alleen te dragen. We zijn op de wereld om elkaar te helpen.
  • Geeft je grenzen aan, dit is niet egoïstisch maar liefdevol naar jezelf toe, want alleen jij weet hoe je je voelde.
  • En Nee is ook een antwoord en je hoeft niet altijd te verklaren waarom.

 

Pin It on Pinterest

Share This