Wat is angst? En wat doet het met je?

Angst is iets dat doet krimpen in wie je werkelijk zou zijn. Het heeft ook een diende factor het beschermd je ook voor dingen die je op dat moment niet aan kunt.
Door angst hebben we een zone om ons heen gemaakt wat vertrouwd is maar dat kan ons ook beperkt in onze vrijheid.
Daarom is het soms goed om uit die comfortzone te stappen en te ontdekken dat de wereld er soms heel anders uit ziet als dat we onszelf bedachten hebben of dat mensen die we op ons levenspad tegen gekomen zijn bedachte hebben hoe wij ons moeten gedragen. Dit kan ook ontstaan zijn in onze prille bestaan en eigenlijk al bij onze geboorten en soms zelfs al bij de conceptie. Want hoe gewenst was je als kind?

En ook gebeurtenissen kunnen ons doen beperken in wie we zijn.

Ik wil niet zeggen dat angst per definiete fout is want het zet je ook tot nadenken of je iets wel of niet moet doen.

Daarom is het goed het te onderzoeken in jezelf waar het vandaan komt, dan kan je er nog eens naar kijken op een manier of nog dienden dit me nu nog en wat heb ik aan deze angst en hoe zou het zijn om die angst los te laten dus eigenlijk wat gebeurt er met je als ik door die angst heen ga, dus eigenlijk het nog eens voor het licht houden. En als je dan ontdekt heb waar het vandaan komt kan je kijken op welke manier kan ik die angst los laten zodat het uit mijn systeem gaat, je hen het gewoon gaan doen en ervaren wat het is om er voor bij te gaan en wat het net je doet.

Omarm de angst want het is een stukje van jezelf, en dan ontdek je wat het eigenlijk je is dat je denkt dat het was.

En als je het dan nog niet brengt wat je dacht dat het op zou leveren heb er dan geen oordeel over en ga op zoek hoe je het dat zou kunnen oplossen. Soms heb je even hulp van buiten af nodig om je ermee te helpen.

Maar maak het kenbaar wat je moeilijk vind, want dan zijn er mensen op je pad die je soms met kleine woorden of gebaren voorbij die angst kunnen helpen.

Zie het als een klein kind die wil leren lopen hoe vaak vallen die niet en toch proberen ze het ieder keer weer en door doorzetting vermogen lukt het hun uiteindelijk ook. En dat geeft je vrijheid en dat is ook ons hele leer proces hier op aarde.

Om arm de angsten met liefde en je krijg er vrijheid voor terug.

zo heb ik ook mijn angsten kijk nu dit stuk tekst wat ik nu schrijf. Dat is een grootste angsten en zijn er in mijn hoofd ook allemaal stemmetjes die zeggen dat kan je niet, je bent dyslectisch, denk je dat het je gaat lukken, wie zit er op jou stukken te wachten, als ik het op papier schrijf want p de computer lukt het zeker niet dat duurt weel te lang wat de letters niet dan moet ik het over zetten op de computer en val ik achter de computer spontaan in slaap. Zie je wel dat is niks voor mij. En dan breekt mijn het angst zweet nog eens uit. En hoe meer ik aandacht aan deze angsten geef hoe groter ze wordt.

Dan realiseer ik me, ik ben bijna voorbij mijn conform zone en durft ik te gaan schrijven en oplossingen te bedenken. Hoe ga ik dit voor mezelf aanpakken. Ik weet ook dat dit een heel proces is want ik durf al een poosje aan te geven dat ik dit erg moeilijk vind bij mensen die ik vertrouw en deze mensen (vrienden) zijn allemaal bereid me daar bij te helpen maar je moet het er zelf ook klaar voor zijn om die angst te overwinnen en als je er dan voorbij kijk je er naar wat dat nou zo moeit lijk.

En dit kan gaan over kleine angsten of hele grote angsten of waren het kleine angsten die we zelf door veel aandacht te geven steeds grotere geworden zijn.

Je kan ze ook zelf zo groot en zo klein maken als je maar wilt. En soms wil je ze ook niet los laten uit een stuk je zelfbescherming want dan is het ook oké. Het belangrijkst is, heb er geen oordeel over en laat de oordelen of vooroordelen je niet belemmeren in wie je zelf wil zijn.

Tips:
1. Onderzoek waar je angst vandaan komt
2. Vraag je af is deze angst nog dient.
3. Omarm de angst met liefde want die heb je ook gebracht tot wie je nu bent.
4. Praat erover en stel je kwetsbaar op, er zijn dan ook weer mensen om je heen die jou kunnen helpen om voorbij die angst te gaan.
5. Schrijf het voor jezelf nog eens op wat die angst met je doet
6. Door leef de angst kauw erop ,proef ze voel wat het met je doet, ruik aan die angst. En maak dan een keuze wil ik dit los late of behouden.
7. En vraag jezelf af wat levert met het op als ik het los laat. Wat gebeurt er dan met me.

Los laten is vrijheid creëren en vanuit jezelf leven.

Pin It on Pinterest

Share This