Angst
Angst

Angst

Angst - Omarm je angsten

Angst is iets dat je doet krimpen in wie je werkelijk zou zijn. Het heeft ook een dienende factor, het beschermd je ook voor dingen die je op dat moment niet aan kunt.

Door angst hebben we een mechanisme ontwikkeld wat vertrouwd is maar wat je ook beperkt in jouw vrijheid, 

Daarom is het soms goed om uit die comfortzone te stappen en te ontdekken dat de wereld er soms heel anders uit ziet als dat we onszelf bedacht hebben of dat mensen die we op ons levenspad tegen zijn gekomen hebben bedacht hoe wij ons moeten gedragen. Dit  kan ook ontstaan zijn in ons prille bestaan en eigenlijk al bij onze geboorte en soms zelfs al bij de conceptie want hoe gewenst was je als kind.

Ook kunnen gebeurtenissen ons doen beperken in wie we zijn. 
Ik wil niet zeggen dat angst per definiete fout is, want het zet je ook tot nadenken of je iets wel of niet moet doen.

Onderzoek waar je angst vandaan komt.

Daarom is het goed te onderzoeken in jezelf waar het vandaan komt, dan kan je er nog eens naar kijken op een manier “wat heb ik aan deze angst en hoe zou het zijn om die angst los te laten”. Dus  eigenlijk het nog eens voor het licht houden. En als je dan ontdekt hebt waar het vandaan komt kun je kijken op welke manier je die angst los kunt laten zodat het uit je systeem gaat. Dit ga je vervolgens doen en ervaren wat het is om eraan voorbij te gaan en wat het met je doet.

Omarm de angst want het is een stukje van jezelf en ontdek wat het werkelijk is en wat jij eerst dacht dat het was.

En als het je dan nog niet brengt wat je dacht dat het op zou leveren heb er dan geen oordeel over en ga op zoek hoe je het dat zou kunnen oplossen. Soms heb je even hulp van buiten wat nodig om jou ermee te helpen. 

Maar maak kenbaar wat je moeilijk vindt, want dan zijn er mensen op je pad die je soms met kleine woorden of gebaren en voorbij die angst kunnen helpen.

Zie het als een klein kind die wil leren lopen. Hoe vaak vallen die niet, en toch proberen ze het ieder keer weer en door het steeds weer te proberen lukt het ze uiteindelijk ook. En dat geeft je vrijheid, wat ook ons leerproces hier op aarde is.

Omarm de angsten met liefde en je krijg er vrijheid voor terug.

Ook ik heb mijn angsten, ik ben namelijk dyslectisch. Maar kijk naar de teksten die ik nu schrijf. Voor mij is dat een grote angst waar ik me vaak heel onzeker door voel. In mijn hoofd zeggen allemaal stemmetjes, “ dat kan je niet, je bent dyslectisch, denk je dat het je gaat lukken, wie zit er op jou stukken te wachten? “Als ik mijn tekst op papier schrijf, want op de computer lukt het zeker niet, dan kost dat heel veel tijd. En als ik het dan over ga zetten op de computer val ik achter de computer spontaan in slaap. Dan denk ik soms weer “zie je wel dat is niks voor mij “. Dan breekt mijn het angstzweet uit en voel ik mij meer en meer onzeker worden. En hoe meer ik aandacht je aan deze angst geef hoe groter ze wordt.

Dan realiseer ik me, ik ben bijna voorbij mijn comfort zone en durf ik te gaan schrijven en oplossingen te bedenken hoe ga ik voor mijzelf ga aanpakken. Ik weet ook dat dit een heel proces is want ik durf al een poosje aan te geven dat ik dit erg moeilijk vind bij mensen die ik vertrouw en deze mense(vrienden) zijn allemaal bereid me daarbij te helpen. Maar je moet er zelf ook klaar voor zijn om die angst te overwinnen en de confrontatie aan te gaan.

En dit kan gaan over kleine angsten of hele grote angsten of waren het kleine angsten die we zelf door veel aandacht te geven steeds groter hebben gemaakt.

Je kan ze ook zelf zo groot en zo klein maken als je maar wilt. En soms wil je ze ook niet loslaten uit een stuk zelfbescherming, want dan is het ook oké. Het belangrijkst is, heb er geen oordeel over en laat de oordelen of vooroordelen je niet belemmeren in wie je zelf wil zijn.

Tips

  1. Onderzoek waar je angst vandaan komt

  2. Vraag je af is deze angst jou nog dient.

  3. Omarm de angst met liefde want die heeft je ook gebracht tot wie jij nu bent.

  4. Praat erover en stel je kwetsbaar op, er zijn dan ook weer mensen op je heen die jou kunnen helpen om voorbij die angst te gaan.

  5. Schrijf het voor jezelf nog eens op wat die angst met je doet.

  6. Doorleef de angst, kauw erop, proef en voel wat het met je doet, ruik aan die angst. En maak dan een keuze. Wil ik dit loslaten of behouden.

  7. En vraag je zelf af wat levert het op als ik het loslaat. Wat gebeurt er dan met me.

Loslaten is vrijheid creëren en vanuit jezelf leven!

Geef een reactie

Sluit Menu